Poniżej będziemy regularnie publikować odpowiedzi na najczęściej zadawane pytanie dotyczące uzyskania pomocy w ramach PS WPR na lata 2023-2027

PYTANIA DOT. WNIOSKODAWCÓW

Pyt.: Czy na etapie składania wniosku o dofinansowanie muszę dołączyć umowę o partnerstwie. Partnerstwo dla gminy będzie  bezpłatne i bez kosztowe.

Odp:  Umowa partnerska  stanowić będzie dowód na przyznanie dodatkowych punktów przy kryterium nr 7 “Działanie w partnerstwie”, zatem będzie wymagana.

Pyt.: W jaki sposób zmierzyć odległość inwestycji od brzegu rzeki Odry?

Odp: aby zmierzyć odległość inwestycji od brzegu Odry używamy adresu inwestycji i numeru działki. W celu wyznaczenia odległości korzystamy np. z mapy “geoportal” – link poniżej.
https://mapy.geoportal.gov.pl/imap/Imgp_2.html?gpmap=gp0

Pyt.:  Czy rolnik może starać się o dotację?

Tak. Jednak w przypadku wsparcia na utworzenie lub rozwój gospodarstwa agroturystycznego lub zagrody edukacyjnej wsparcie obejmuje jedynie małe gospodarstwa rolne, czyli w przypadku Dolnego Śląska o powierzchni  mniejszej niż: 18,16 ha. Takiego ograniczenia nie ma w przypadku wsparcia w zakresie krótkich łańcuchów żywnościowych. Rolnik może starać się także o dotacje na założenie firmy (jeśli takiej nie prowadzi).

Pyt.: Mieszkam na obszarze LGD od pół roku. Czy mogę starać się o dotację?

Nie. Zgodnie z wytycznymi pomoc przyznaje się, jeżeli wnioskodawca co najmniej od roku poprzedzającego dzień złożenia WOPP (wniosku o przyznanie pomocy):
1) posiada miejsce zamieszkania na obszarze wiejskim objętym LSR lub miejsce wykonywania działalności gospodarczej oznaczone adresem wpisanym do CEIDG na obszarze wiejskim objętym LSR lub miejsce wykonywania działalności w ramach pozarolniczych funkcji gospodarstw rolnych na obszarze wiejskim objętym LSR – w przypadku wnioskodawcy będącego osobą fizyczną;
2) posiada siedzibę lub oddział, które znajdują się na obszarze wiejskim objętym LSR – w przypadku wnioskodawcy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną.

Pyt.: Czy rolnik ze średnim gospodarstwem rolnym (nie małym) może otworzyć działalność gospodarczą, wpis do CEIDG, ale dalej będzie płacił KRUS?

Tak. W przypadku wsparcia na założenie firmy (START DG) nie ma wyłączenia dot. wielkości gospodarstwa. Ważne jest, aby wnioskodawca w okresie roku poprzedzającego dzień złożenia WOPP nie wykonywał i nie wykonuje działalności gospodarczej, do której stosuje się przepisy ustawy Prawo przedsiębiorców. Wcześniej nie powinien też otrzymać dotacji na podejmowanie działalności gospodarczej w ramach PROW 2014-2020. Jeżeli chodzi o ubezpieczenie, to w przypadku START DG zgłoszenie wnioskodawcy ubiegającego się o przyznanie pomocy do ubezpieczenia emerytalnego, rentowego i wypadkowego na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych z tytułu wykonywania tej działalności, WYMAGANE JEST, jeżeli osoba ta nie jest objęta tym ubezpieczeniem lub społecznym ubezpieczeniem rolników

Pyt.: Start gospodarstwa agroturystycznego – start GA  jak rozumieć zapis wytycznych: Wnioskodawca co najmniej od roku poprzedzającego dzień złożenia WOPP posiada miejsce wykonywania działalności w ramach pozarolniczych funkcji małych gospodarstw rolnych na obszarze wiejskim
objętym LSR – w przypadku wnioskodawcy będącego osobą fizyczną” – w jaki sposób będzie to weryfikowane? 

Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 29 maja 2025 “w przypadku zakresu start GA powyższy warunek należy  interpretować w taki sposób, że wnioskodawca co najmniej od roku poprzedzającego dzień złożenia WOPP powinien posiadać małe gospodarstwo rolne na obszarze wiejskim objętym LSR. Jednocześnie w przypadku zakresu start GA, ale także zakresów start GO lub
ZE, posiadanie tego gospodarstwa nie oznacza, że wnioskodawca powinien już prowadzić w nim działalność w ramach pozarolniczych funkcji gospodarstw rolnych, o których rozpoczęcie ubiega się.

W celu udokumentowania posiadania gospodarstwa należy przedstawić decyzję o przyznaniu płatności bezpośrednich, a w przypadku nieotrzymywania płatności bezpośrednich – decyzje o należnym podatku od gruntów rolnych (z każdej gminy, w której złożona została informacja IR-1 o gruntach) oraz wszystkie umowy dzierżaw gruntów rolnych (jeśli rolnik takie posiada).

Pyt.: Jeżeli mąż rozszerzy działalność o food tracka i doda odpowiedni numer pkd do swojej działalności to czy może żona wnioskować na rozpoczęcie DG na to samo pkd?

Formalnie nie ma zapisów uniemożliwiających żonie wnioskowanie na rozpoczęcie DG na to samo PKD, w ramach którego prowadzona jest działalność gospodarcza małżonka. Zwracamy jednak uwagę, że powinny to być osobne/odrębne działalności gospodarcze, ponieważ pomoc przyznawana jest na DG żony, a nie na dotychczasową męża. A więc w uproszczeniu:  z pomocy przyznanej żonie na jej firmę, nie powinien korzystać mąż. Zgodnie ze wzorem umowy o przyznaniu pomocy Beneficjent oświadcza, że “nie stworzył sztucznych warunków, w sprzeczności z prawodawstwem rolnym, mających na celu obejście przepisów i otrzymanie pomocy finansowej”.

Print Friendly, PDF & Email

PYTANIA DOT. KOSZTÓW IREALIZACJI OPERACJI

W moim przypadku, gdzie odpada zakup lokalu, mogłabym skorzystać z dotacji na remont nieruchomości pod warunkiem jej modernizacji. Czy tak?

Tak, ale musi być modernizacja, czyli prace nie mogą polegać na odtworzeniu.

Czy musiałabym być właścicielem takiej nieruchomości? Czy mogę być najemcą lokalu i skorzystać z dotacji na jej dostosowanie ?

Nie trzeba być właścicielem, ale trzeba mieć prawo do dysponowania nieruchomością na okres realizacji projektu i trwałości (okres związania celem), czyli 3 lata od otrzymania refundacji. Do wniosku na pewno trzeba będzie dołączyć dokument potwierdzający dysponowanie nieruchomością (np. umowa najmu, ale zawarta na odpowiednio długi okres) plus zgodę właściciela nieruchomości (oświadczenia na wzorze).

Czy środki z dotacji mogą być przeznaczone na zakup sprzętu do produkcji, zrobienie strony www, usługi grafika, reklamę, koszty związane z opracowaniem dokumentacji dla produktów (wymagania prawne), koszty szkoleń własnych ?

Tak. W tym okresie nie ma katalogu kosztów kwalifikowanych. Są wykazane koszty niekwalifikowane. Czyli trzeba “pilnować”, aby nasz koszt nie był z tego katalogu – str. 44 -45 wytycznych podstawowych.

Czy VAT jest kwalifikowany?

Zasadniczo tak, jeśli na bazie polskich przepisów istnieje możliwość jego odzyskania, przy czym ważne jest, że wystarczy, iż jest taka możliwość – nie ma znaczenia, czy wnioskodawca rzeczywiście odzyska VAT, czy nie. W przypadku rolników podatek VAT jest zawsze niekwalifikowany (zgodnie z obecnym brzmieniem Wytycznych).

Jaki jest poziom dofinansowania?

Zależy od rodzaju wnioskodawcy i zakresu wsparcia. Na:

  • podejmowanie i rozwijanie działalności gospodarczej do 65% kosztów kwalifikowanych;
  • na utworzenie lub rozwój gospodarstwa agroturystycznego lub zagrody edukacyjnej (wsparcie dla małych gospodarstw rolnych) do 85%
  • na operacje realizowane przez jsfp do 75%;
  • na operacje realizowane przez ngo (niekomercyjne) do 100% dofinansowania.

Kiedy można wnioskować o zmianę w zestawieniu rzeczowo-finansowym – nie kwotowo, ale np. zmiana parametrów (od jakiego momentu)?

Po podpisaniu umowy o przyznanie pomocy. Najpóźniej wraz z wnioskiem o płatność. Zgodnie ze wzorem umowy o przyznaniu pomocy Beneficjent zobowiązany jest zgłosić za pomocą PUE wszystkie zmiany w uproszczonym Biznesplanie. SW dokonuje oceny, czy zmiany te wymagają zawarcia aneksu do Umowy. Nie ma wskazanego momentu, od którego można wnioskować o zmianę. Jednocześnie podkreślamy, że zmiana Umowy jest wymagana, w szczególności w przypadku między innymi:
1) zmian w ZRF do Umowy związanych ze:
a) zmniejszeniem zakresu lub wysokości kosztów kwalifikowalnych operacji w ramach pierwszego etapu i zwiększeniem zakresu lub wysokości kosztów kwalifikowalnych operacji w ramach etapu drugiego – wniosek w tej sprawie Beneficjent składa najpóźniej na co najmniej 60 dni przed terminem złożenia wniosku o płatność pośrednią. W przypadku niedotrzymania tego terminu, wniosek o zmianę Umowy nie zostanie rozpatrzony pozytywnie i SW rozpatrzy wniosek o płatność zgodnie z postanowieniami zawartej Umowy.

Czy zaliczkę można przeznaczyć na poniesione wcześniej koszty (koszty od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy do dnia podpisania umowy z SW?)

Nie. Zgodnie ze wzorem umowy o przyznaniu pomocy zaliczka może być wydatkowana jedynie na „przyszłe” wydatki. Zwracamy uwagę na poniższe zapisy umowy o przyznaniu pomocy:
W przypadku, gdy Beneficjent przed dokonaniem przez Agencję wypłaty środków finansowych tytułem zaliczki, o której mowa w ust. 3, złoży wniosek o płatność pośrednią, co stanowi potwierdzenie zrealizowania pierwszego etapu operacji i poniesienia związanych z tym kosztów kwalifikowalnych dla tego etapu, Agencja wypłaca Beneficjentowi środki finansowe tytułem zaliczki wyłącznie dla tej części operacji, która nie została jeszcze zrealizowana, w wysokości nie większej niż 50% przyznanej Beneficjentowi umową kwoty pomocy dla drugiego etapu, dla którego nie został jeszcze złożony wniosek o płatność końcową.
W przypadku, gdy Beneficjent przed dokonaniem przez Agencję wypłaty środków finansowych tytułem zaliczki, o której mowa w ust. 3, złoży wniosek o płatność końcową, co stanowi potwierdzenie zrealizowania operacji i poniesienia związanych z tym kosztów kwalifikowalnych operacji, zaliczki nie wypłaca się.

Czy umowa zawarta z wykonawcą po złożeniu wniosku o udzielenie pomocy, a przed podpisaniem umowy o dofinansowanie będzie mogła podlegać rozliczeniu?

W wytycznych nie ma zapisów zabraniających rozpoczęcie procedowania wyboru wykonawcy przed podpisaniem umowy o przyznanie pomocy, czy nawet przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy. Ograniczenie dotyczy jedynie terminu ponoszenia kosztów kwalifikowanych (za wyjątkiem kosztów ogólnych) – po złożeniu wniosku o przyznanie pomocy.

Zwracamy przy tym uwagę na zapisy wzoru umowy o przyznanie pomocy:

  • 3 ust.9

Za moment rozpoczęcia realizacji Zestawienia rzeczowo-finansowego stanowiącego załącznik do Umowy uznaje się podjęcie przez Beneficjenta jakichkolwiek czynności związanych z jego realizacją, z wyłączeniem ponoszenia kosztów ogólnych, w szczególności:
1) poniesienie kosztów lub wydatków;
2) rozpoczęcie robót budowlanych zgodnie z art. 41 ustawy Prawo budowlane związanych z realizacją operacji;
3) zawarcie umowy, w wyniku której ma nastąpić świadczenie usług.

 Czy można wnioskować o zaliczkę, jeżeli nie zaznaczę tej opcji we wniosku o przyznanie pomocy?

Nie. Zaliczka jest wypłacana, jeżeli beneficjent wnioskował o jej wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy.

Czy do wszystkich tegorocznych naborów obowiązują zaliczki i wyprzedzające finansowanie?

Możliwość zaliczki czy wyprzedzającego finansowania wynika wprost z Wytycznych podstawowych (https://www.gov.pl/web/rolnictwo/wytyczne-podstawowe-w-zakresie-pomocy-finansowej-w-ramach-planu-strategicznego-dla-wspolnej-polityki-rolnej-na-lata-20232027). Nie jest to kwestia regulowana w regulaminach naborów. A więc, tak – możliwość zaliczki czy wyprzedającego finansowania dotyczy wszystkich naborów.

Print Friendly, PDF & Email

Baza pytań i odpowiedzi dot. interwencji I.13.1 LEADER Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Na stronie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi została dodana baza pytań i odpowiedzi dotycząca interwencji I.13.1 LEADER/Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS).

Zachęcamy do zapoznania się z bazą, którą znajdziecie pod tym adresem (należy zejść na sam dół strony).

Print Friendly, PDF & Email
Print Friendly, PDF & Email