Budowa sieci dystrybucji produktów lokalnych poprzez innowacyjne szafy vendingowe

Początki pomysłu sięgają 2021 roku kiedy rozpoczęliśmy równocześnie dwa projekty:

1) Budowa Odrzańskiego Centrum Produktów Lokalnych Krainy Łęgów Odrzańskich;
2) Zakup i montaż szaf vendingowych w Krainie Łęgów Odrzańskich
O tym co przyświecało temu kierunkowi rozwoju na obszarze 12 nadodrzańskich gmin zawarliśmy w potrzebach i celach opisanych przy tworzeniu projektu Odrzańskie Centrum Produktu i Usług Lokalnych
Już 3 lata temu przewidywaliśmy, iż do dalszej realizacji naszego przedsięwzięcia potrzebny będzie podmiot gospodarczy, którego głównym udziałowcem będzie Stowarzyszenie LGD Kraina Łęgów Odrzańskich. W trakcie projektowania i budowy Centrum analizowaliśmy rynki dystrybucji produktów lokalnych i szukaliśmy najlepszych rozwiązań do ich obrotu w kontekście uwarunkowań społecznych i prawnych jakie charakteryzują lokalne rynki.
Najlepszym rozwiązaniem o innowacyjnym potencjale jest dystrybucja poprzez szafy vendingowe/automaty sprzedażowe
Centrum produktu a przed nim szafa do sprzedaży produktów Do wdrażania naszych pomysłów o charakterze komercyjnym powołaliśmy spółkę z o.o. “Łęgi Odrzańskie” , której między innymi zadaniem jest osiągnięcie celów związanych z rozwojem dystrybucji produktów lokalnych. W między czasie integrowaliśmy środowiska lokalnych przedsiębiorców oraz twórców i wytwórców oraz usługodawców tworząc pomiędzy nimi sieć współpracy. Efektem sieciowania i wzajemnego promowania stało się stworzenie certyfikacji pod znakiem KRAINA ŁĘGÓW ODRZAŃSKICH POLECA narzędzia do wspierania i wyróżnienia  się spośród innych regionów. Budując markę Krainy Łęgów Odrzańskich dajemy naszym partnerom przewagę na rynku.
W trakcie tworzenia sieci dystrybucji w oparciu o Szafy vendingowe okazało się, że jest tu dużo do zrobienia w zakresie udostępnienia i sprzedaży e-commerce  – brak aplikacji czy programu do internetowej sprzedaży za pomocą szaf vendingowych.
Charakterystyka maszyny vendingowej przedstawionej powyżej na zdjęciu. Maszyna składa się z dwóch elementów
– moduł płatniczy;
– moduły sprzedażowe z boksami (możliwość konfiguracji różnych wielkości boksów)
Maszyna na zdjęciu posiada 72 boksy sprzedażowe  otwierane za pomocą elektrozaczepu po dokonaniu transakcji. Produkowane są w dwóch wersjach bez chłodzenia i z chłodzeniem.

VENDOR – Vending otwarty na świat

Nasz pomysł na Start-up przedstawia Schemat, którego brakującym ogniwem do zadziałania pomysłu jest Aplikacja, która połączyła by wszystkich interesariuszy sieci.
Infografika przedstawiająca schemat sprzedaży e-commerce przez szafy vendingowe

Co przyświecało w podjęciu decyzji realizacji projektu startup ?

Potrzeby
  • Zapotrzebowanie rynkowe –popyt na wyroby  tradycyjne, produkty lokalne, w tym związane z kuchnią tradycyjną w innowacyjnej formie
  • Zapytania wytwórców/producentów  – poszukiwanie sposobów sprzedaży i zwiększenia sprzedaży produktów ;
  • Rozwój turystyki – dostęp do produktów w otoczeniu tras turystycznych (rowerowych , kajakowych,  pieszych);
  • Potrzeba biznesowa –zwiększenie dostępności do produktów za pomocą aplikacji internetowej a co za tym idzie zwiększenie ich sprzedaży;
  • Organizacyjna – stworzenie narzędzi internetowych do obsługi powstałej bazy logistycznej, dystrybucyjnej produktów.

 

Cele
  • Stworzenie warunków do obrotu produktami lokalnymi;
  • Stworzenie i koordynacja kanałów dystrybucji ;
  • Umożliwienie magazynowania produktów przetworzonych ;
  • Kreowanie nowych produktów lokalnych przy współpracy z Inkubatorami;
  • Utworzenie kompleksowej oferty turystycznej
  •  Zwiększenie sprzedaży produktów lokalnych a co za tym idzie zwiększenie dochodów organizacji

Interesariusze

Osoby  lub grupa osób mogące mieć oczekiwania, które trzeba spełnić przygotowując projekt. (warto tu sobie odpowiedzieć na pytanie dla kogo my to robimy?)

Kogo warto wziąć pod uwagę:

  • Użytkownika projektu: osobę, która będzie korzystać z tego, co powstanie w momencie stworzenia projektu. Wspólnicy Spółki , podmioty współpracujące/partnerzy  Lokalnej Grupy Działania  oraz potencjalni Twórcy/Producenci
  • Zespół projektowy: wszyscy, którzy będą coś robić na rzecz projektu. (pracownicy Spółki, Stowarzyszenia LGD )
  • Dostawcy, od nich zależy jakość projekt i warto ich uwzględnić (dobrze dobrać wykonawców)
  • Turyści podróżujący trasami turystycznymi
  • mieszkańcy Dolnego Śląska – dostęp do zdrowej i ekologicznej żywności
  • Potencjalni klienci wyrobów ( dietetycy, foodtrucki, sprzedawcy )
  • Partnerze biznesowym OT/VR nawiązującego współpracę ze startupem
  • Organizator projektu akceleracyjnego

 

Kto będzie operatorem powstałej sieci Dystrybucji ?

Operatorem będzie spółka: Łęgi Odrzańskie spółka z o.o. z siedzibą w Ścinawie, ul. Legnicka 12, 59-330 Ścinawa, zarejestrowana przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, XIX Wydział Gospodarczy KRS, pod numerem 0001130361,

Spółka której głównym udziałowcem jest Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Kraina Łęgów Odrzańskich

 

Print Friendly, PDF & Email